Diagnostik Kesulitan Belajar dan Perilaku Bermasalah Siswa

Solmeriana Sinaga, Fredik Melkias Boiliu, Yunardi Kristian Zega, Rini Sumanti Sapalakkai

Abstract


This research aims to analyze students' learning difficulties and problematic behaviors in learning Christian religious education in schools. Student learning difficulties and problematic behavior in learning are causative factors that hinder the teaching and learning process so that it does not achieve predetermined goals. Therefore, teachers of Christian religious education must diagnose students to identify any problems experienced in them. This will help teachers so that the teaching and learning process is adjusted to existing situations and conditions or needs. For this reason, the research uses descriptive qualitative methods using secondary data, namely data collection referring to scientific articles and books related to this discussion. The results in this research will analyze the factors causing students' learning difficulties and problematic behavior in learning Christian religious education. In addition, the role of Christian religious education teachers in dealing with student learning difficulties and problematic behaviors in Christian religious education.

Keywords: learning difficulties; Christian religious education; problematic behavior

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kesulitan belajar siswa dan perilaku bermasalah dalam pembelajaran pendidikan agama Kristen di sekolah. Kesulitan belajar siswa dan perilaku bermasalah dalam belajar merupakan faktor penyebab yang menghambat proses belajar mengajar sehingga tidak mencapai tujuan yang telah ditentukan. Oleh sebab itu, guru pendidikan agama Kristen harus mendiagnosis siswa untuk mengidentifikasi setiap permasalah yang dialami dalam dirinya. Hal ini akan menolong guru sehingga dalam proses belajar mengajar disesuaikan dengan situasi dan kondisi atau kebutuhan yang ada. Untuk itu, penelitian menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan menggunakan data sekunder yakni pengambilan data merujuk pada artikel-artikel ilmiah dan buku-buku yang berkaitan dengan pembahasan ini. Hasil dalam penelitian ini akan menganalisis faktor penyebab kesulitan belajar siswa dan perilaku bermasalah dalam belajar pendidikan agama Kristen. Selain itu, peran guru pendidikan agama Kristen dalam menghadapi kesulitan belajar siswa dan perilaku bermasalah dalam pendidikan agama Kristen.

Kata Kunci: kesulitan belajar; pendidikan agama kristen; perilaku bermasalah


Full Text:

PDF (B.INDONESIA)

References


Abd, H., Asrori, & Rusman. (2021). Penelitian Kualitatif Studi Fenomenologi, Case Study, Grounded Theory, Etnografi, Biografi. CV Pena Persada.

Adrianti, S. (2018). Peran Guru PAK Sebagai Fasilitator Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Literasi. Jurnal Fidei, 1(1), 232–249.

Akaranga, S. (2016). Determinants of Secondary School Learners Performance in Christian Religious Education in Lelan Sub County Kenya. Journal of Education and Practice, 7(5), 125–130.

Angranti, W. (2016). Problematika Kesulitan Belajar Siswa (Studi Kasus di SMP Negeri 5 Tenggarong). Germbang Etam, 10(1), 28–37.

Boiliu, F. M., Purba, B. M. M., S, D. L., Lahagu, A., & Harefa, D. (2022). Anticipatory Christian Education in the Family in Era 4.0. Atlantis Press Proceedings of the International Conference on Theology, Humanities, and Christian Education (ICONTHCE 2021), 1–5.

Boiliu, F. M., Widjaja, F. I., & Sidabutar, D. L. (2021). The Role of Christian Religious Education as a Strategy in Dating Radicalism of Religion in Indonesia. ADI International Conference, 2, 137–144.

Boiliu, F. M., & Zega, Y. K. (2023). Orangtua dan Guru sebagai Pengembang Misi Melalui Pendidikan Agama Kristen. SHANAN Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 71–88.

Chan, F., Pamela, I. S., Sinaga, Sari, I., Mesriani, & Rica Oktarina, M. J. (2019). Strategi Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Di Sekolah Dasar. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(2), 173–182.

Djamarah, S. B. (2013). Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga. Rineka Cipta.

Father, S. & R., & Mordi, J. (2017). The Challenges of Teaching Christian Religious Education in Nigerian School, and the Way forward in the 21st Century a Position Paper. International Journal of Education and Evaluation, 3(6), 66–74.

Handayani, H. L. (2019). Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Terhadap Perilaku Siswa-Siswi. FIDEI: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 2(1), 40–61.

Handayani, H. L., Ghufron, S., & Kasiyun, S. (2020). Perilaku Negatif Siswa: Bentuk, Faktor Penyebab, dan Solusi Guru dalam mengatasinya. Elementary School, 7(2), 215–224.

Horowski, J. (2020). Christian religious education and the development of moral virtues: a neo-Thomistic approach. British Journal of Religious Education, 42(4), 447–458.

Iovan, M. (2010). Characteristics of The Ideal of Christian Education. European Journal of Science and Theology, 6(1), 5–20.

Ismail. (2016). Diagnosis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Aktif Di Sekolah. Jurnal Edukasi, 2(1), 30–34.

Kartono, K. (2014). Patologi Sosial II: Kenakalan Remaja. Rajagrafindo Rosada.

L. R. Pelawi, E. S., Zendrato, J., & Sitompul. (2016). Penetapan dan Penerapan Peraturan Spesifik Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Kelas VIII SMP ABC Cikarang. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 12(2), 60–69.

Lase, D. (2021). The Spirituality Dimensions of Christian Religious Education Teacher. HINENI: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1(1), 39–74.

Lilis Setyarini, K. W. (2018). The Effect of Christian Religious Education (Pak) On Special Needs (Abk) In the Inclusive School of Sukolilo Areas in Understanding the Word of God. KERUGMA, 1(1), 26–33.

Mary, E. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Materi Filsafat Pendidikan Kristen Pada Mahasiswa Sekolah Tinggi Teologi. Jurnal Teologi Praktika, 1(1), 15–29.

Musbikin. (2013). Imam Mengatasi Kenakalan Siswa Remaja: Solusi Mencegah Tawuran Pelajar, Siswa Bolos Sekolah Hingga Minum Minuman Keras dan Penyalahgunaan Narkoba. Zanafa Publishing.

Mustikawati. (2020). Mengatasi Kesulitan Belajar PAK. ASTEROS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 8(1), 18–28.

Ndraha, A., Harefa, B. R., & Hulu, E. (2022). Peran Guru PAK Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca Alkitab Siswa. HINENI: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 1–12.

Ngussa, B. M. (2015). Integration of Media Resources in Christian Religious Education: A Case Study of Secondary Schools in Chemundu Zone, Kenya. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 5(1), 197–211.

Ngussa, B. M., & Makewa, L. N. (2018). The Role of Christian Religious Education on Secondary School Student Discipline in Lake Zone. Tanzania Journal of Research Innovations, and Implications in Education, 2(1), 1–7.

Nuraeni, & Syihabuddin, S. A. (2020). Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa Dengan Pendekatan Kognitif. Jurnal Belaindika, 1(1), 19–20.

Onovughe, S., & Rev. Father, D. J. F. M. (2017). The Challenges of Teaching Christian Religious Education in Nigerian Schools. Paper International Journal of Education and Evaluation, 3(6), 77–83.

Prijanto, J. H., & Oktavia, K. (2021). Tindakan Tepat Guru Kristen Menghadapi Siswa Bermasalah dalam Perannya Menuntun dan Membimbing Siswa. Diligentia: Journal of Theology and Christian Education, 3(1), 2–15.

Rahmawati. (2020). Upaya Yang Dilakukan Guru Dalam Mengatasi Perilaku Menyimpang Siswa Di Sd Negeri 36 Banda Ace. AL-QIRAAH, 14(2), 145–156.

Risnawita, M. N. G., & Rini. (2015). Kesulitan Belajar Pada Anak: Identifikasi Faktor yang Berperan. ELEMENTARY, 3(2), 298–311.

Rivosa Santosa, N. O., & Deak, V. (2021). The Relationship Between Christian Religious Education and The Great Commission Matthew 28:19-20. International Journal of Sociology, Policy, And Law (Ijospl), 2(1), 66–72.

Ross, & Stanley. (1999). Measurement in Today’s School,. Prentice Hall.

Sadono, S. (2011). Psikologi Pendidikan Agama Kristen Penuntun Pembelajaran. Program Pasca Sarjana STTBI.

Samosir, C. M., Boiliu, F. M., Boiliu, N. I., & Sinaga, S. (2021). Effect of Learning Christian Religious Education in Pandemic of Covid-19 on Youth Faith Growth in Church. Proceedings of the 3rd International Conference of Education and Science, ICES 2021November 17-18, 2021, Jakarta, Indonesia European Alliance for Innovation ICES, 333–343.

Samsir. (5 C.E.). Model Diagnostik Kesulitan Belajar Siswa Berbasis Ujian Nasional: Implementasi Pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2014), 172–179.

Seran, S. D. U., Triposa, R., & Arifianto, Y. A. (2022). Identifikasi Kesulitan Belajar Dalam Jaringan Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen. Veritas Lux Mea: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 4(1), 11–20.

Sulthon. (2022). Mengatasi Kenakalan Pada Siswa Melalui Pendekatan Konseling Behavioral. Konseling Edukasi: Journal of Guidance and Counseling, 2(2), 47–66.

Susanta, I. W. (2000). Perilaku Bermasalah Siswa dikalangan SMU di Propinsi Bali. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi, 1(2), 104–114.

Syafwar, F. (2016). Intervensi Penanggulangan Perilaku Bermasalah dalam Pembelajaran. Proceeding International Seminar on Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, 171–178.

Tumanggor, R. O. (2018). Pengelolaan Perilaku Siswa Oleh Guru Di Sekolah Tunas Harapan Nusantara Bekasi Jawa Barat. Jurnal Bakti Masyarakat Indonesia, 1(1), 146–152.

Utami, F. N. (2020). Peranan Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa SD. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 93–101.

Walaba, A. A., & Kiboss, J. K. (2013). Factors Influencing Undergraduate Students’ Choice of Christian Religious Education as A School Teaching Subject in Kenya International. International Journal of Academic Research and Reflection, 1(3), 100–108.

Widjaja, F. I., Pakpahan, G. K. R., Tjasmadi, M. P., Simanjuntak, H., & Boiliu, F. M. (2021). The Role of Christian Religious Education as a Mission Development in 4.0. Atlantis Press: Proceedings of the International Conference on Theology, Humanities, and Christian Education (ICONTHCE 2021), 187–191.

Zamsir. (2014). Model Diagnostik Kesulitan Belajar Siswa Berbasis Ujian Nasional: Implementasi pada Mata Pelajaran Matematika. JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 5(2), 172–179.




DOI: https://doi.org/10.53547/rdj.v3i1.365

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Indexed By:

              

Published: Sekolah Tinggi Teologi Real Batam

Address:Jl. Ahmad Yani, Komplek House of Glory Belakang Ruko Eden Park, Taman Baloi, Batam Kota, Batam City, 29432
Kec. Batam Kota, Kotamadaya Batam, Kepulauan Riau.

Website E-Jurnal: https://ojs.sttrealbatam.ac.id/index.php/didache/index
e-ISSN: 2774-2512

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
Copyright © REAL DIDACHE: Journal of Christian Education. All Rights Reserved.